Ingrediënten

Hier ziet u enige ingrediënten waarmee ik kook.



Volwaardige granen
Een volwaardige graan is een ongepolijste graankorrel. Dit betekent dat de graan zijn, van nature aanwezige, vezels bevat. Deze vezels zorgen voor prikkeling van de darmen, waardoor de vertering geoptimaliseerd wordt.
Een aantal volwaardige granen: bruine rijst, tarwe, gerst, rogge, kamut, haver, gierst, quinoa, boekweit, spelt, einkorn.

Seizoensgebonden
Alles wat van nature in een bepaald seizoen groeit, noem je seizoensgebonden. Wintergroenten eet je in de wintermaanden en zomergroenten eet je in de zomermaanden. Alles wat in een koud klimaat groeit werkt verwarmend in je lichaam en alles wat in een warm klimaat groeit heeft een verkoelend effect op je lichaam. 

Natuurlijke producten
- Zijn onbespoten granen, groenten, fruit en zaden (bonen).
- Zijn zongedroogd en niet machinaal verhit.
- Bevatten geen chemische conserveringsmiddelen en/of E-nummers.

Bronnen van plantaardige eiwitten
Sojabonen: tofu (tahoe), tempeh.
Bonen: witte, bruine, zwarte, aduki, mung, nier, kikkererwten, etc.
Zaden: lijnzaad, sesamzaad, zonnebloemzaad, pompoenpitten, maanzaad, etc.
Linzen: berg, groene, gele, rode, zwarte, etc.
Graaneiwit: seitan, fu.

Natuurlijke oliën
Sesamolie, olijfolie, zonnebloemolie, etc.

Natuurlijke suikers
Dit kun je vinden in groente, fruit en granen. 

Goede smaakmakers
Zout: zeezout, bergzout, miso, shoyu, tamari, ume boshi .
Zoet: stroop van granen zoals rijststroop en gerstemoutstroop, ahornsiroop, mirin (zoete rijstwijn).
Zuur: aceto balsamico, ume su, citroen en limoensap, appelazijn (ongefilterd).
Verse en gedroogde kruiden: gember, kurkuma, laurierblad, jeneverbessen, basilicum, oregano, rozemarijn, tijm, etc.

Zeegroente 
Is rijk aan mineralen en vitaminen. Belangrijk voor onze stofwisseling en lichaamsprocessen. 

Zuivelvrij
Geen gebruik van dierlijke producten. Melk van granen, zoals rijst, haver, spelt en amandelen.